labb 1

MATERIAL: Bögare halvfylld med kallt vatten.

HYPOTES: Jag tror det kommer bli bubblor på kanterna.

GENOMFÖRANDE: jag tog fram en bägare och fyllde den till hälften med kallt vatten.

RESULTAT: Hitills så är det små bubblor i botten.

labb 2

MATERIAL: Bägare, brännare, trefot, vatten

HYPOTES: Jag tror att det kommer att koka efter en stund och sen ryka. Jag tror att bubblorna innehåller ånga.

GENOMFÖRANDE: Jag tog fram en bägare och fyllde den till hälften med vatten. Sen la jag fram en brännare och satt på bägaren med vatten och satt på plattan och väntade.

RESULTAT: Det började koka som ... och det började ryka. Bubblorna innehåller vattenånga.

Labb 3

Matrial
Mätcylinder, nål, vatten och en isbit

Hypotes
Volymen i mätcylindern kommer att öka.

Genomförande
Vi ska ha ner en is bit i en cylinder och se hur mycket vattnet stiger.

Resultat
Vatten nivån höjdes 9 ml, och när jag pressade ner isbiten så höjdes den ytterligare 1 ml.

5.2

1. Vad är molekylformeln för vatten?
H2O
2. Vid vilken temperatur är vatten som tyngst?
Vid 4 + C*
3.  Varför flyter is och vad har det för betydelse för livet på jorden?Is är lättare än vatten. Om det skulle vara tvärt om så skulle vattnet frysa från botten istället för från ytan. Då skulle det vara större risk att hela sjön blev bottenfryst och då skulle djur och växter i vattnet dö.
4. Vad menas med ytspänning och hur märker vi av den?Ytspänningen håller ihop vattnet i t.ex droppar. Det uppstår när när alla vattenmolekyler dras mot varandra. Det blir som en hinna runt droppen.
5.Förklara vad som menas med vattnets värmekapacitet.
Vattnet har en hög värmekapacitet det innebär att det håller kvar värme bra
6.Berätta hur vatten kommer upp från djupt i marken till växternas blad.
Kapillärkraften gör så att vattnet kan "klättra" upp genom växternas rötter och sedan genom rören i växternas stam.
.På vilka sätt har du haft nytta och glädje av vattnets speciella egenskaper den senaste veckan?Jag har kokat vatten på spisen, jag har användt ytspänningen när jag bara behövde en droppe vatten.

5.3

1. Vad kallas det när en vätska blir till gas utan att den kokar?
Avdunstning
2. Hur ser vattenånga ut?
Den är osynlig.
3. Förklara hur vatten kan avdunsta fast temperaturen är under kokpunkten.
Vissa vattenmolekyler har mer fart än andra och sliter sig loss från vattnet och blir vattenånga fast att det inte kokar.
4. Berätta om de olika delarna i vattnets kretslopp.
1)
Vatten avdunstar och stiger från havet.
2) Vattenångan bildar moln med hjälp av kondensation
3) Molnen stiger
4) Molnen blir tunga och det faller ner som snö eller regn
5) Vattnet rinner tillbaka till havet.........

5. Varför kan du inte dricka samma vattenmolekyler som en dinousarie har druckit?
För att vattenmolekylerna bryts ner i olika kemiska reaktioner och när de sätts ihop i vattenmolekyler igen kanske de sitter ihop med andra syre och väteatomer inte samma.

Hjärnan.Varför finns det så lite sötvatten?
Saltvatten blir salt från berggrunden och det är där det mesta vatten kommer ifrån- berggrunde

vatten ΔΔΔ

.

s,dkldcmdtrg

4.1

Ge exempel på fyra gaser i luften och ungefär hur mycket det finns av dem.

kväve 78% syre 21% koldioxid 0,04 % ädelgaser 0,93%

Vilken gas finns det mest av i luften?

kväve 78%

Hur stor del av luften är syre?

21%

Ungefär på vilken höjd tar atmosfären slut?

Det finns ingen tydlig gräns men ungeför vid 10 mils höjd.

Vad menas med att luften är tunnare på hög höjd?

Att molykylerna är längre ifrån varandra

Hur kan du ta reda på om en gas är ren syrgas?

Hur ser molekylerna och molekylformlerna ut för syre och kväve?

Ge några exempel på vad vi använder syrgas och kvävgas till.

Hur gör man för att separera de olika gaserna i luften?

På vilka sätt tror du det skulle vara annorlunda på jorden om luften bestod av 100 % syre?


4.2

  1. Beskriv ozonmolekylen. Vad har den för molekylformel?
  2. Vad används freoner till?
  3. Hur bildas marknära ozon och hur påverkar det oss?
  4. Vad är ozonskiktet och varför är det så viktigt?
  5. Varför har ozonskiktet blivit tunnare?
  6. Berätta hur ozonbalansen uppkommer.
  7. Du är uppfinnare och har hittat på ett nytt kemiskt ämne. Vad bör du tänka på för att undvika att det skadar miljön?


4.3

  1. Vad heter de fyra vanligaste ädelgaserna?
  2. Vad menas med att ädelgaserna är ”ädla”?
  3. Berätta om tre saker som man använder ädelgaser till.
  4. Vad menas med skyddsgaser? Kan du själv komma på några tillfällen när de kan vara användbara?
  5. Den första ädelgasen som upptäcktes var argon. Argon betyder ”trög” och ”lat” på grekiska. Försök förklara varför gasen fick det namnet.


4.4

  1. Vad menas med oxider?
  2. Ge exempel på några oxider i luften.
  3. Vad menas med förbränning?
  4. Ge exempel på några tillfällen när det bildas koldioxid.
  5. Vad är fotosyntes?
  6. Varför ökar koldioxidhalten i atmosfären och vad kan det leda till?
  7. Vad är biobränslen och varför är de bra?
  8. När Markus körde 20 mil med sin nya bil gick det åt 12 liter bensin. Bensinen vägde 9 kg. Vägde avgaserna från bilen lika mycket, mer eller mindre?

4.5

  1. När började luftföroreningarna öka kraftigt?
  2. Vilka oxider orsakar surt regn?
  3. Vad är smog?
  4. Var är problemen med smog störst?
  5. När bildas kolmonoxid och på vilket sätt är den farlig?
  6. Hur uppkommer surt regn och vad ställer det till med?
  7. Försök förklara varför det är lättare att minska utsläpp av sot och småpartiklar än av gasformiga oxider.

4.6

  1. Hur stor del av alla atomer på jordytan är väteatomer?
  2. Varför användes väte i luftskepp förr i tiden? Varför används det inte längre?
  3. Vad används väte till idag?
  4. Många människor tycker det är svårt att skilja på väte och kväve. Vilka likheter finns det mellan dem? Vilka skillnader?
  5. På jorden är vätgas ovanligt, men i solen och på den stora planeten Jupiter är den mycket vanlig. Försök förklara vad det kan bero på.

RSS 2.0